Domena Twojej firmy ma znaczenie. Dowiedz się jak ją wybrać

Domena Twojej firmy ma znaczenie. Dowiedz się jak ją wybrać

W ciągu ostatnich 30 lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę internetową. A pierwszym krokiem ku temu jest selekcja i rejestracja domeny.

Jak wybrać najlepszą domenę internetową dla Twojego przedsiębiorstwa?

Dobór domeny, a zwłaszcza tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, że jest właściwa do profilu jej działalności i obszaru działania. To istotne, bowiem jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, ciężko będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na obszarze Polski, naturalnym wyborem jest wykorzystanie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Firmy o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. krakow.pl, kalisz.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować także inne interesujące je domeny państwowe, np. .de (Niemcy), .ru (Rosja) czy .fi (Finlandia), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo wybrać bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Rzecz jasna są też rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z prowadzeniem działalności, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .org, .blog, .edu, .gov.

Odpowiednio przemyśl również nazwę główną domeny

O wiele więcej planowania zabierze na pewno selekcja nazwy głównej w domenie. Tutaj należy wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli przedsiębiorstwo istnieje już w świadomości klientów, powinno się zastosować ją jako nazwę główną domeny, a jeśli nie, to winniśmy wybrać nazwę nośną, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która zarazem jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z daną branżą gospodarki i poszukajmy interesujących skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, by wybrana nazwa główna była zgodna z ortografią (chociaż naturalnie nie będzie zawierać liter diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo konfliktów prawnych z konkurencją.