Certyfikaty SSL – dlaczego są ważne?

Certyfikaty SSL – dlaczego są ważne?

W XXI w. kwestie bezpieczeństwa cybernetycznego stały się jednymi z najpoważniejszych zagadnień z jakimi obecnie się borykamy. Jeszcze dziesięć lat temu zakupy przez internet były rzadkością, bankowość internetowa raczkowała i nie słyszało się na co dzień o masowych wyciekach danych z serwisów dużych serwisów. Wraz ze wzrostem świadomości, że dane przekazywane za pośrednictwem sieci powinny być chronione, rozpowszechniło się zastosowanie na witrynach www certyfikatów SSL, co obecnie stanowi już standard.

Czy certyfikaty SSL są dziś niezbędne?

Dzisiaj większa część świadomych użytkowników internetu zanim założy profil w sklepie internetowym, wpisze dane do formularza kontaktowego czy dokona zakupu karta kredytową, najpierw weryfikuje czy na pasku adresu w wyszukiwarce pojawi się charakterystyczna zielona kłódka. Jeśli więc na stronie sklepu, szkoły, kliniki, ubezpieczyciela, organizacji czy nawet zwykłego bloga użytkownicy wprowadzają jakiekolwiek dane, powinna mieć ona wdrożony certyfikat SSL, który je zaszyfruje i prześle za pośrednictwem protokołu https. Certyfikaty SSL redukują znacznie ryzyko przejęcia lub zmiany danych przez obce podmioty oraz zapobiegają przekierowanie na inne, niepożądane i niebezpieczne strony www. Posiadanie certyfikatu SSL na stronie firmowej buduje wiarygodność marki, podnosi zaufanie klientów i informuje ich o bezpieczeństwie transakcji. Jaki certyfikat wybrać? To zależy od tego ile domen i subdomen chcemy zabezpieczyć. Certyfikat SSL Wildcard chroni pojedynczy adres domeny i wszystkie subdomeny. Certyfikat Multi-Domain SSL pozwala zabezpieczyć do 100 domen i subdomen. Najpopularniejszy certyfikat Positive SSL, który zabezpiecza pojedynczą domenę, sprawdzi się w przypadku niewielkich stron internetowych czy blogów. Natomiast certyfikat EV o najsilniejszym szyfrowaniu jest rekomendowany dla branży e-commerce, stron korporacyjnych i organizacji pozarządowych.

Użycie certyfikatu SSL może podnieść pozycję witryny

W ostatnich latach znaczenie certyfikatów SSL wzrosło też z innego powodu. Przeglądarka Chrome, która jest obecnie najpopularniejsza na świecie, w 2017 r. zaczęła oznaczać strony nie posiadające certyfikatu SSL za potencjalnie niebezpieczne dla użytkowników (w pasku adresowym widnieje informacja “Niezabezpieczona”). Od tego także czasu zapewnienie bezpieczeństwa danych wprowadzanych na stronie stało się jednym z nadzwyczaj istotnych czynników rankingowych, który jest uwzględniany przez algorytm Google podczas określania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tym samym jeśli zależy nam na podniesieniu szans na zdobycie dobrych pozycji przez naszą witrynę, bez znaczenia czy to witryna firmowa czy blog, założenie certyfikatu SSL jest konieczne.